Nachrichten

  • Erstveröffentlichung: 05.08.2022
Für einen Sammelband zum Werk Frank Maria Reifenbers mit literaturdidaktischem Fokus werden Beitragsvorschläge erbeten. Abstracts können bis zum 01.09.2022 eingereicht werden.

[12.05.2020]

In dem Sammelband Genderaspekte in der Kinder- und Jugendliteratur. Synchrone und diachrone Perspektiven von den Anfängen bis zur Gegenwart soll die diachrone Entwicklung der Kinder- und Jugendliteratur unter Genderaspekten aufgearbeitet werden. Bis zum 14.06.2020 können Beitragsvorschläge an die Herausgeberin Prof. Dr. Weertje Willms geschickt werden.

enderaspekte in der Kinder- und Jugendliteratur sind ein gesellschaftspolitisch und kulturwissenschaftlich besonders relevantes Forschungsfeld, da im Kindes- und Jugendalter die entscheidenden Gender-Prägungen stattfinden und hierbei – neben den Eltern und der Peergroup – Medien, also auch Bücher, eine entscheidende Rolle spielen. In kaum einem literarischen Genre manifestieren sich Genderaspekte so signifikant wie in der Kinder- und Jugendliteratur, da diese stets Hand in Hand mit den jeweils herrschenden pädagogischen Diskursen ging und lange Zeit einen dezidierten Erziehungsauftrag hatte. Obwohl Kinder- und Jugendliteratur heute nicht mehr als Erziehungsliteratur im engen Sinne zu begreifen ist, versteht sie sich nach wie vor als Lektüre, welche die Sozialisation und Entwicklung von Heranwachsenden begleitet und damit eine erzieherische Verantwortung trägt. Kinder- und Jugendbücher reflektieren einerseits die herrschenden gesellschaftlichen Genderkonstrukte, entwerfen aber andererseits auch neue Konzepte oder gar Utopien und sind nicht selten Vorreiter auf diesem Gebiet. Dabei kommt es zu einem interessanten Nebeneinander von konservativen und innovativen Werken zu derselben Zeit, und es entstehen auch immer wieder Werke, in denen sich Ausprägungen beider Konstrukte gleichermaßen wiederfinden lassen.

In dem geplanten Band soll die deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur erstmals systematisch in ihrer diachronen Entwicklung unter Genderaspekten aufgearbeitet und dargestellt werden. Erwünscht sind daher Beiträge zu den verschiedenen literarischen Epochen, die jeweils einen Überblick über die Genderkonstrukte der jeweiligen Epoche mit Bezügen zu den herrschenden pädagogischen Diskursen der Zeit sowie ein oder mehrere Fallbeispiele beinhalten. Dabei sind Beiträge zu den ‚Meilensteinen' der deutschsprachigen Kinder- und Jugendliteratur ebenso willkommen wie solche zu heute vergessenen, aber zu ihrer Entstehungszeit beliebten Texten. Genderaspekte sollen außerdem in ihrer ganzen Breite ernstgenommen werden, d.h. es sollen Weiblichkeitskonzepte, Männlichkeitskonzepte und Geschlechterrelationen betrachtet werden; auch Beiträge zu dezidierter Mädchen- und Jungsliteratur sind willkommen. Der Schwerpunkt liegt auf deutschsprachigen Werken, doch auch viel rezipierte und die Entwicklung der Kinder- und Jugendliteratur prägende Werke aus dem Ausland sollen berücksichtigt werden.

Folgende Gliederung des Bandes ist geplant und folgende Werke könnten dabei beispielsweise in den Blick genommen werden:

  1. Genderaspekte in der Kinder- und Jugendliteratur: Einführung (Herausgeberinkapitel)
  2. Mittelalter bis frühes 18. Jhd.
  3. Aufklärung
    1. Unterhaltende Schriften (Johann Heinrich Campe: Robinson der Jüngere [1779])
    2. Literatur für Mädchen (Johann Heinrich Campe: Vaetherlicher Rath für meine Tochter [1789])
    3. Moralisch belehrende und religiöse Schriften
  4. Romantik
    1. Märchen, Märchendichtungen, Märchennovellen (z.B. E.T.A. Hoffmann: Nussknacker und Mausekönig [1816]; Das fremde Kind [1817])
    2. Kinderlyrik und Kinderlieder
  5. Biedermeier
    1. 'Meilensteine' und Longseller: Heinrich Hoffmann: Der Struwwelpeter (1845); Wilhelm Busch: Max und Moritz (1865)
    2. KJL zu Nationalismus, Geschichte, Krieg, Reise und Abenteuer
    3. Wichtige Werke aus dem Ausland: Harriet Beecher Stowe: Onkel Toms Hütte (1852); James Fenimore Cooper: Lederstrumpf (dt. Übers. 1824-45)

  6. Letztes Drittel des 19. Jahrhunderts bis Erster Weltkrieg
    1. Realistische Kinderprosa (z.B. Johanna Spyri: Heidis Lehr und Wanderjahre [1880])
    2. Mädchenbücher (Liebes und Backfischromane; z.B. Emmy von Rhoden: Der Trotzkopf [1885])
    3. Jungsbücher (Reise, Abenteuer-, Kriegs- und Geschichtsromane; z.B. S. Wörishöffer: Das Naturforscherschiff [1880])
  7. Erste Hälfte 20. Jahrhundert
    1. Weimarer Republik (Erich Kästner: Emil und die Detektive [1929])
    2. NS-Zeit
    3. Exil (Kurt Held: Die rote Zora und ihre Bande [1941])
  8. 1945-1990
    1. Die Zäsur 1945 (Astrid Lindgren: Pippi Langstrumpf [1945; dt. Übers. 1949])
    2. 1950er bis 1970er Jahre (Otfried Preußler; Michael Ende; James Krüss; Christine Nöstlinger: Wir pfeifen auf den Gurkenkönig [1973]; Paul Maar: Das Sams [1973])
    3. 1980er Jahre (z.B. Dagmar Chidolue: Lady Punk [1985])
    4. Phantastische Literatur; Mädchenliteratur; Adoleszenzromane (z.B. Ulrich Plenzdorf: Die neuen Leiden des jungen W. [1973]; Christian Kracht: Faserland [1995]; Alexa Hennig von Lange: Relax [1998])
  9. 1990 bis Gegenwart
    1. 'Meilensteine' (Joanne K. Rowling: Harry Potter-Serie [1998 ff.]; Wolfgang Herrndorf: Tschick [2010])
    2. Konservative Mädchen und Jungsbücher (z.B. John Green); Fantasy
    3. Neue Genderentwicklungen/LGBTBücher (z.B. David Levithan: Every Day [2012])

Beitragsvorschläge (max. 1 DIN A4-Seite) nebst einem kurzen CV senden Sie bitte bis zum 14.06.2020 an die Herausgeberin Prof. Dr. Weertje Willms (Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.). Über die Annahme der Beiträge werden Sie bis zum 21.06.2020 informiert. Die Beiträge sollen bis zum 31.10.2020 vorliegen und ca. 40.000-50.000 Zeichen (incl. Leerzeichen) umfassen. 

[Quelle: Call for Papers]

  • Erstveröffentlichung: 14.02.2025

Die Universität Münster veröffentlicht einen Call for Papers für den von Prof. Dr. Bernhardt herausgebenen Sammelband "Lehr- und Lernmedien für den Literaturunterricht" in der Reihe „Literatur – Medien – Didaktik“ im Verlag Frank & Timme. Abstracts können bis zum 06.04.2025 eingereicht werden.

  • Erstveröffentlichung: 04.08.2021

Anknüpfend an das Panel Mehrdeutigkeitskonzepte im Kurzfilm des 27. Germanistentags 2022 soll ein Sammelband zum Kurzfilm im Deutschunterricht entstehen. Beitragsvorschläge können bis zum 15.10.2021 eingereicht werden.

  • Erstveröffentlichung: 20.01.2025

Die Universität Trier plant einen Sammelband zum Thema„Mensch, Maschine, Klimawandel. Das Technozän in literarischen Medien und ihrer Didaktik“ für die Reihe „Literatur – Medien – Didaktik“, Frank&Timme. Abstracts können bis 01.03.2025 eingereicht werden.

  • Erstveröffentlichung: 08.09.2025

From 19 to 21 October 2026 the second Conference of the European Children’s Literature Research Network will take place in Munich, Schloss Blutenburg, International Youth Library. Main topic of the conference will be European Children's Literature and Sports. Submissions for abstracts are welcomed until 1st of December 2025.

  • Erstveröffentlichung: 15.01.2024

Für die Reihe „Kinder- und Jugendliteratur. Themen – Ästhetik – Didaktik“, hg. von Prof. Dr. Jan Standke, wird ein Sammelband zum Thema "Sommerferien in der Kinder- und Jugendliteratur" geplant. Abstracts können bis zum 01.März 2024 eingereicht werden.

  • Erstveröffentlichung: 06.07.2021

The aim of this Special Issue is to encourage new readings of children's media of the 1920s in a cross-border context, considering international movements and networks as well as discussing the impact of rising nationalism and nationalist stereotypes. The editors would like to encourage comparative, translational, and transmedia approaches and perspectives on children's media and material culture of the era. Abstracts should be sent before 01 August 2021.

[26.05.2020]

Jeunesse: Young People, Texts, Cultures invites abstracts in English or French on all matters pertaining to laughter in relation to young people's texts and cultures for a special issue that will be published in Summer 2021. Abstracts should be sent before July 01, 2020.

While the very idea of laughter may appear inappropriate during a pandemic, the high number of internet memes devoted to laughing at it indicates that it has proved to be therapeutic for many. No matter how difficult the times, laughter is something many people do from their earliest days and across their entire lifetimes, and while it may at first glance appear to be merely an innocent expression of amusement, it is actually a far more complex articulation. A laugh can be sudden, ambiguous, unexpected, or even sinister. It can be an involuntary burst of emotion, or it may be strategic, derisive and dismissive. When shared, laughter can foster community and at the same time distinguish between those who belong and those who do not since a laugh out of place can be perceived as a failure to interpret cultural codes. Comedic conventions can shift over time and are in large part culturally determined, but the laugh itself is a remarkably universal form of expression despite its many forms and diverse contexts. At once a ubiquitous nonverbal vocalization expressing joy or mirth (Bryant et. al. 1516) and a "multifaceted social signal" that can surpass social bonding to "also serve as a social rejection cue" (Ethofer 353), laughter has posed a significant challenge to researchers in the sciences, social sciences, and the humanities. At the same time, as Bakhtin notes in his introduction to Rabelais and his World, "[l]aughter and its forms represent [...] the least scrutinized sphere of the people's creation" (4). Notwithstanding a large body of research and philosophy on laughter, there is still so much we do not know about it. Its importance is nevertheless underlined by the human tendency to create laughter in response to the world, and to evoke and inspire it across numerous forms and genres as well as in everyday cultural practice. It is doubtless an integral register in entertainment, which, as Richard Dyer points out, "offers the image of 'something better' to escape into, or something we want deeply that our day-to-day lives don't provide. Alternatives, hopes, wishes – these are the stuff of utopia, the sense that things could be better, that something other than what is can be imagined and maybe realized." (20)

There is no doubt that laughter plays an important role in young people's texts and cultures, and one that differs considerably from the role it plays among adults, although appeals to a dual audience mean that both adults and children can enjoy a laugh or two in response to children's media (Butler 40). In picture books, an unruly gross-out toilet-humor aesthetic can provoke riotous laughter in children, whose tastes and limited knowledge invite unique engagements with the bawdy. One could argue that the bawdy tends to draw a different kind of laughter from children than adults, making research on children's laughter an important and necessary supplement to research on humour and comedy in children's literature. This focus may be especially important for children in early childhood education, since, as Laura Tallant points out, researchers have tended to privilege the role that humour plays among school-aged children (252). Significantly, laughter can also function as an interactional resource. Understanding how it does so among young people is, however, not well understood, since extant research disproportionately focuses on adults. In his own attempt to redress this gap, Gareth Walker argues that it is as important for children "to figure out how to use laughter [...] in a reflexively accountable way" as it is for adults (20).

The darker side of laughter emerges in young people's texts and cultures as well, notably in the context of bullying where it functions as a means of articulating power and control. Representations of laughter do not always function as "feel good" forms of escapism, but rather, can be triggering for young readers who often find themselves at the receiving end of hostile laughter. Testifying to the psychic effects of malicious laughter, the fear of laughter – called "gelatophobia" – is an object of study in psychiatric research. Laughing, or being the one laughed at, can determine social position among children the same way it does among adults. The social function of laughter remains a key site of critical inquiry for researchers who study youth culture, indicating that social-science research is as important as literary or cultural studies research in making sense of laughter as a complex, multivalent, dynamic and powerful expression among young people.

In an attempt to redress some of the gaps in research on laughter in studies of young people's texts and cultures, we invite articles that offer critical engagements with laughter for a special issue on the topic. Social scientific engagements as well as those using an historical studies, literary studies, theatre studies, media studies, or cultural studies approach are welcome.

Topics may include, but are not limited to, the following:

  • Laughter and community: inclusion and isolation
  • Satire/parody in children's media; dual audiences
  • Bodily, bawdy and carnivalesque humour
  • Derisive laughter; cruel laughter; mockery; gelatophobia
  • Laughter as a social reward, social soother, and/or social enforcer
  • Laughter as expression; laughter and affect
  • Laughter across cultures
  • Laughter and sex/gender; sexual orientation; queer texts, identities, and cultures
  • Sublimation, laughter/tears and awkward laughter
  • Comedy, Slapstick, Horror: laughter and genre
  • Catharsis and annihilation
  • Laughter as interactional resource
  • Laughter as contagious
  • Laughter and optimism/pessimism
  • Clowns and Laughter
  • Funny Kid Memes and the Adult Gaze
  • Comics and the "Funnies"
  • Laughter in story, film, TV, video games, vlogs, and other media designed for or created and/or consumed by young people

Timeline

  • Abstracts, written either in English or French, are due July 1, 2020
  • Short-listed papers will be notified on or around July 15, 2020
  • Final papers due October 1, 2020
  • Peer-review: October 2020 - January 2021
  • Revisions: January - April 2021
  • Publication: Summer 2021

All articles will be double-blind peer-reviewed and may be written in English or French. They should be approximately 7000 words long. Please send your abstracts to Lauren Bosc, Managing Editor: Diese E-Mail-Adresse ist vor Spambots geschützt! Zur Anzeige muss JavaScript eingeschaltet sein.

Further information about submission guidelines is available at: http://jeunessejournal.ca/index.php/yptc/about/submissions#onlineSubmissions

[Quelle: Call for Papers]

  • Erstveröffentlichung: 02.09.2022

A special issue of the online journal Literature/Film Quarterly (LFQ) is devoted to Abuse and Neglect of Minors in Adaptations. Abstracts are requested by 11/01/2022.